PERAN KOMPETENSI EMOSI TERHADAP KOMPETENSI KEPEMIMPINAN

PERAN KOMPETENSI EMOSI TERHADAP KOMPETENSI KEPEMIMPINAN

Arie Arumwardhani

 

Sumber : http://url.stisitelkom.ac.id/64772

Abstract

 

Dalam era globalisasi Indonesia dituntut untuk benar-benar siap menghadapi persaingan dan pencapaian prestasi yang maksimal, terutama dari pengembangan sumber daya manusia. Untuk itu perlu adanya kepemimpinan yang kompeten dalam mengelola organisasi yang mampu menghadapi persaingan pasar dunia. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui peran kompetensi emosi terhadap kompetensi kepemimpinan dalam mencapai visi dan misi organisasi pada badan usaha milik negara khususnya PT Jasa Marga (Persero). Partisipan dalam penelitian ini adalah karyawan PT Jasa Marga (Persero) setingkat manajer madya sejumlah 75 orang dengan tingkat pendidikan mulai diploma sampai dengan Strata 3. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kompetensi emosi berpengaruh terhadap kompetensi kepemimpinan. Hasil pada pengembangan hipotesis adalah manajemen diri, dan keterampilan sosial berpengaruh terhadap keterampilan manajerial; kesadaran diri, dan kesadaran sosial berpengaruh terhadap keterampilan konseptual, sedangkan komponen-komponen pada kompetensi emosi tidak berpengaruh
terhadap keterampilan humanistis.

Abstract
In this globalization era, Indonesia is demanded to be ready to enter the competitive area and gaining the achievement optimally, especially in the human resource development. To achieve that goal, the leadership competence is a must. A leader should capable to manage the organization perfectly. The aim of this study is to measure the effect of emotional competence of corporation leader towards the leadership competence in achieving the organization vision and mission. This research is a case study with PT Jasa Marga (Persero) leaders. The participants of this study are 75 leaders with educational background starting from diploma to doctoral degree. The result shows that emotional competence has an influence to leadership competence. More ever, it is also shown that self-management and social competence influence managerial skill, self-awareness. Further, social awareness
influences conceptual skill, and the other components in emotional competence has no influence to humanistic skill.

Full Text: ABSTRACT

Copyright ©2009 Universitas Gunadarma

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s